Jídlo jako lék - typ větru

Jednoduše řečeno, strava Sowa Rigpa je založena na principech chuti a síly. K uklidnění Lung využívá opačné vlastnosti: teplé, těžké, měkké a mastné, a z chutí sladká, slaná a kyselá (pozor, sladká ve smyslu opravdických potravin, ne zpracovaného cukru. Tibetská medicína považuje za sladké např. máslo, mléko, maso, obiloviny, ořechy a ovoce) . Strava zklidnující Vítr pomaha uvolnit napjetí a nervozitu, zahřát a vyživit tělo, zklidnit mysl a prohloubit spánek.

Takže co doporučují tisíce let zkušeností:

1) Maso- kostní vývar. Nejlepší je dlouho vařeny po mnoho hodin s trochou vína nebo jablečného octa, kořenové zeleniny a koření. Nemusíte hodně jíst, ale vývar má skutečně léčivý účinek na tolik aspektů vašeho zdraví, včetně zdraví střev, nervového a hormonálního systému. Více o vývaru zde.

 

2) Tuky a oleje - sezamový olej, avokádo, olivy, máslo a zejména ghí. Můžete také použít kokosový olej, jehož vaření (nebo ghí) je bezpečnější než jakékoli oleje ze semen. Obzvláště silný a uklidňující vítr je sádlo a kostní dřeň, morek. 

 

3) Semena a ořechy - hřejivé a těžké, obsahují oleje, bílkoviny a mnoho mikroživin. Doporučuji je před jídlem namočit nebo smažit - výrazně to usnadní trávení a vstřebávání živin. Nejlepší jsou sezamová semínka (tahini f.ex.) a lněná semínka. Také chia semínka jsou dobrá, díky obsahu Omega 3. 

 

4) Kořenová zelenina - má těžké vlastnosti a pomáhá větru „zakořenit“. Komplexní polysacharidy mají příznivý účinek na střevní flóru. 

 

5) Cibule a česnek (vařené, ne syrové). Těžké, kořeněné a teplé, přidejte je do svého vývaru a zeleniny. Mnoho buddhistických učitelů nedoporučuje jíst česnek a cibuli, divíte se proč? Protože vás to dělá ospalejším - není to ideální pro meditaci, ale ideální pro nerovnováhu větru! 

 

6) Mléko a mléčné výrobky (organické a pouze pokud je tolerujete) - těžké, ale ochlazující, takže ne tak dobré, pokud máte poruchu hlenu (prvky Beken - voda a Země). Zkuste biodomácí plnotučný jogurt, který uklidní vaš Lung a také podpoří střevní flóru prospěšnými bakteriemi. 

 

7) Koření - aromatické jako muškátový oříšek, hřebíček, anýz, kmín, kmín, skořice a ferula asafetida (nazývané také certovo lejno kvuli zapachu, ale je velmi účinné!). 

 

Pokud jste vegetarián nebo vegan, doporučila bych jíst více semen a ořechů, zejména lnu a chia (Omega 3), a jíst zeleninu (kořenovou zeleninu a zeleninu, jako je kopřiva, špenát, kale) teplou - vařenou, praženou nebo smaženou , ne tolik syrové. Vyvarujte se obilovinam, nedělejte ze zrn hlavní jídlo (lektiny v zrnech mohou dráždit střevní výstelku a vyvolat celou řadu poruch). Často přidávejte lahudkove droždí (suché, neaktivní) pro obsah vitamínů B nebo je doplňujte (zejména B12). Doplňte také vitamin D3 o K2, zinek a Omega 3 (nyní dostupné z fytoplanktonu, nikoli z ryb) nebo více, v závislosti na vašem zdravotním stavu. 

Recepty pro typ vetru najdete zde.