O kávě

Pít či nepít kafe?

Káva, stejně jako mnohé jiné potraviny, může být jak lékem, tak jedem. Potřebujete jen vědět, jaký druh, kdy a kolik kávy vám přinese blahodárné účinky. Existuje také řada úžasných alternativ, o kterých se také zmíním.

Druhy kávy

Nejprve se pojďme podívat na to, jaké druhy káv mají zdravotní účinky. Pokud pijeme kávy opravdu hodně, tak její kvalita hraje důležitou roli. Nejlepší je samozřejmě organicky pěstovaná káva, káva bez pesticidů. Čerstvá bio káva obsahuje mnoho antioxidantů a některé výzkumy dokonce uvádějí, že konzumace 6 šálků espressa mělo dobrý vliv na stav jater.

Nicméně, dávejte si pozor na plíseň v kávových zrnech. 50-80% kávy obsahuje plíseň. Plíseň může u citlivých jedinců spouštět záněty. Další věcí je, aby káva nebyla přepražená, spáleniny zvyšují podíl akrylamidu – karcinogenní látky, která je nyní spojována s rakovinou močového měchýře (Tipněte si, jak vylučujeme kafe: ledvinami a močovým měchýřem. Možná jste si jejího diuretického účinku všimli).

Pokud jste citliví na kofein, mohou vám pomoci kávové alternativy. Čekanka, kořen pampelišky nebo káva z ječmene mohou být bezpečnějšími variantami. Mou oblíbenou náhražkou je nápoj z praženého kořene pampelišky. Jeho chuť je příjemná a je také silným antioxidantem. V tradiční tibetské medicíně pomáhá kořen pampelišky funkcím jater a žlučníku, vyrovnává krevní cukr a cholesterol. Dále působí protizánětlivě a redukuje element žluči (tib. tripa).

Pro koho?

Tady zabíháme do personalizované medicíny. V Sowa rigpě máme 7 konstitučných typu (typologie), které odpovídají převládajícímu prvku/elementu. Káva se svou hořkou chutí a hrubou povahou se hodí zejména pro lidi typu voda-země (to znamená typ beken, hlen) a jejich kombinace. Dále je vhodná pro ohnivé typy (tripa) nebo tripa-beken. Konstituční typy, které káva povzbuzuje příliš jsou typy lungu nebo lung-tripa.

Pro mne, jelikož jsem poslední zmíněný typ, vypít šálek kávy znamená probdít noc. A ti, kdo mají nebo měli syndrom vyhoření (podle funkční medicíny spojeno s vyhořením nadledvinek), trpí úzkostmi, nedostatečně se soustředí, trpí bipolární poruchou nebo jinými symptomy z nervového systému (v TTM spojeno se zvýšením nebo nerovnováhou elementu větru), by měli být velmi opatrní s kávou. Káva zvedá lung a může i přes krátkodobé povzbuzení celkově zhoršit zdraví, protože prohlubuje nerovnováhu.

Pro takové případy (a nejen pro ně) bych doporučila přidávat si do kávy kousek másla nebo kokosového oleje. Možná jste už slyšeli o "bulletproof coffee", ale pravdou je, že Tibeťani popíjejí takovýto druh máslových nápojů od nepaměti. Jsou vyživující, dodávají spustu energie a velkou jasnost mysli.

Kdy?

Nezačínejte ráno kávou na lačno – dejte si nejdříve pohárek horké vody, abyste nastartovali a očistili svůj zažívací trakt. Svůj šálek kávy si pak můžete vychutnat s dobrou snídaní nebo při obědě. Sami na sobě si vyzkoušejte, kolik šálků kávy a jak pozdě si můžete dát bez toho, abyste se v noci budili. Vaše tělo vám to řekne nejlépe samo, budete-li mu naslouchat.