Tibetska typologie - vítr (Lung)

Tibetská medicína, tradičně zaměřená na rovnováhu energií, stejně jako ajurvéda a další východní lékařské systémy, popisuje, že se rodíme s dominancí určitých elementů a energii. Říká se tomu konstituce nebo typologie. Určuje naši strukturu těla, metabolismus a temperament a naše tendence k určité nerovnováze. I když nemůžete změnit svoji konstituci ani geny, určitě můžete ovlivnit své zdraví tím, co jíte a jak žijete (epigenetika, čili regulace expresi genů).  

Konstituční typ Lung

Jedinci s typem větru (lung) mají velmi citlivý nervový systém, který se dá snadno přestimulovat. Často jde o vysoce citlivé, kreativní, expresivní lidi s hlubokým emocionálním životem. Mohou mít potíže s koncentrací a spánkem nebo nespavostí. Tyto typy mají také tendenci snadno zhubnout, mít nestabilní metabolismus, nepravidelné a tvrdé pohyby střev, mohou mít suchou pokožku a tenké vlasy, studené končetiny a migrující bolesti. Typy Lungu ve velké míře odpovidají "vysoce citlivým lidem", jak je popsala dr. Elaine Aron asi před 30 lety ( Highly Sensitive Person, https://institut-pro-vysokou-citlivost.cz )

Sowa Rigpa říká, že tyto projevy jsou následkem vrozené převahy elementu větru, který projevuje své vlastnosti - lehký, suchý, chladný, pohyblivý, drsný a tvrdý. Pokud jste takový typ, možná jste si všimli, že nemáte rádi chladné, suché a větrné místa. Lehké jídlo, jako jsou saláty a zelenina (jinak zdravé!), vám způsobí horší pocit, nemluvě o kávě a energetických nápojích. Nedostatek spánku vás dostihne, obzvláště se stárnutím. Taková vrozená dominance prvku nás předurčuje k poruchám větru, počínaje nespavostí, úzkostí, bipolární poruchou a širokou škálou neurologických poruch. Kromě toho může přebytek větru zhoršit jakoukoli jinou poruchu v kterémkoli z orgánů, takže je zásadní ji ovládat. 

Jak na to? 

Rovnováhu elementů snadno ovlivníte stravou a životním stylem, použitím opačných charakteristik, než ty typické pro vítr.  Vice o stravě naleznete zde.  Dále můžete použít byliny (jako např. tuto bylinnou směs) a vnější terapie (jako např.masáže kunye a horme). Skvělé jsou také meditace, dechová cvičení a joga, jako napr. Nedžang.